З
історії виникнення та розвитку музеїв
Історія – це не тільки минуле, але й сучасне, яке
окреслюється багатьма аспектами.
В 1946 р. з метою сприяння миру
і міжнародної безпеки шляхом розвитку співробітництва між державами в сфері
просвіти, науки і культури була створена міжурядова організація ЮНЕСКО,
спеціалізований заклад ООН. Штаб-квартира ЮНЕСКО сьогодні розташована в одному
з найгарніших міст світу – Парижі. Одним із важливих питань, яким займається ця
організація сьогодні – це збереження для майбутніх поколінь історичних,
архітектурних, природних та культурних багатств. Безперечно, в полі зору ЮНЕСКО
головні скарбниці кожної країни – музеї.
Музеї (грецьке "museion” – святилище
муз, храм муз, від "musa” – муза) – науково-дослідницькі і науково-освітянські
заклади, які збирають, вивчають, зберігають і популяризують пам’ятки
природничої історії, матеріальної й духовної культури – першоджерел знань про
розвиток природи і суспільства. Музеї зосереджують у своїх фондах головним
чином предмети речові й художні, в тому числі твори мистецтва, разом з тим в
музеях зберігаються і письмові джерела (рукописні матеріали, друковані
документи, книги, від інкунабул до видань останнього часу, що мають історичну
цінність).
Отже, музейний фонд – це
сукупність пам’яток природничої історії, матеріальної і духовної культури в
країні (незалежно від часу їхнього походження), які мають наукове, політичне,
історичне або художнє значення.
Історія виникнення музеїв, як
своєрідних громадських інститутів, задовольняючи потреби політичного,
наукового, культурного, економічного характеру, веде в далеку давнину.
Попередники музеїв з’явились на
тому етапі розвитку людського суспільства, коли предмети-оригінали, взяті з
природи і суспільного життя, стали зберігатися не в утилітарних господарських
цілях, або як матеріальні цінності, а як документальні, меморіальні свідчення
й естетичні цінності. Такими є, наприклад, сховища Кноського палацу на Криті
(16 ст. до н.е.), Палац Ванів і Архівіньських оракулів (Китай, 13-12 ст. до
н.е.), Бібліотека Ниневійського палацу (7 ст. до н.е.) та інші.
В античну епоху храми, а потім і
приватні колекції (з 3 ст. до н.е.) зосереджували переважно витвори
мистецтва (галереї Варреса, Сулли,
колекції Сервилія, Красса, Лукулла, Помпея, Цезаря та інших). Різноманітні
зібрання зберігалися у візантійських соборах і монастирях, а потім (з 13 ст.) в
середньовічних соборах Франції, Італії, Німеччини та інших країн (предмети,
належність яких приписували "святим особам” нового християнського пантеону,
церковне начиння, ікони, рукописи і т.п.)
До епохи Відродження відноситься
поява в Європі музеїв, яким були вже характерні деякі наукові функції, що було
пов’язано з Великими географічними відкриттями, а також з потребами розвиваючих
наук і виробництва. Колекціонувались зразки тваринного і рослинного світу,
мінерали, геодезичні й астрономічні інструменти, предмети, що становили
етнографічний інтерес. Велику популярність набирають палацові зібрання –
кунсткамери, мюнц-кабінети, натуралієн-кабінети, в яких концентрувались
наукові, етнографічні й історично-художні цінності. З’явились і перші описи
музеїв, а також музеологічні теоретичні твори. До того часу відносяться
зібрання пам’яток античного мистецтва у Флоренції (Л.Медічі, 15 ст.), Римі
(Ватиканські музеї, 16 ст.), Дрездені (Августа Саксонського, 16 ст.) та інші.
У 17-18 ст. формуються чисельні
приватні колекції – історичні, археологічні, науково-природничі, мистецькі,
багато з яких частково у 18 ст., а головним чином у 19 ст. лягли в основу
державних національних музеїв.
В період розвитку капіталізму
зростає об’єктивна потреба в розвитку музеїв, зростає музейна сітка з
просвітницько-виховними й науковими функціями.
В першоджерелах 12-17 ст. зберігаються
чисельні відомості про збереження історичних і художніх цінностей в соборах і
монастирях у Владимирі, Києві, Новгороді. До 15-17 ст. відноситься формування
колекцій "Оружейної палати” і сховище пам’яток Патріаршої ризниці в Москві.
Відомі також колекції 16-17 ст., які належали Івану ІV, Б. Годунову,
Ф.С. Милославському, В.В. Голіцину. У 1719 р. відкрився перший
російський публічний музей – Кунсткамера в Петербурзі, в основі якої лежали
колекції Петра І. З переходом Кунсткамери у відомство Академії наук музей
перетворився у великий науковий заклад.
На протязі 2-ї половини 18-19
ст. виникли перші місцеві музеї в Іркутську (1782), Барнаулі (1827), Оренбурзі
(1831), Астрахані (1836), колекції Артилерійського історичного музею (1756) і
Ермітажу (1746) в Петербурзі; зібрання, безпосередньо пов’язані з виробництвом
(модель-камери, натуральні кабінети Вільного економічного товариства, які на
початку 19 ст. перетворились у музеї); створювалися історико-археологічні
музеї у Миколаєві (1806), Одесі (1825), Петербурзі (Румянцевський музей, 1831)
та інші.
Особливо швидко розросталася
музейна сітка в середині 19 ст. Музеї виникали при статистичних комітетах,
земствах, вчених архівних комісіях, наукових товариствах, університетах.
Розвиток сільського господарства
і промисловості сприяло відкриттю Сільськогосподарського музею в Петербурзі
(1859), Політехнічного музею у Москві (1872), кустарних відділів у місцевих
музеях. Ріст національної самосвідомості, розвиток мистецтва, науки знайшли
відображення у створенні Третьяковської галереї (1856), Російського
історичного музею (1872), Руського музею (1898).
В 1899 р. в Києві був відкритий
міський музей старожитностей та мистецтв, який став альма-матер багатьох музеїв
на Україні. Сьогодні це Національний музей історії України. З історією музею
пов’язано багато видатних імен. Це і перший директор, академік,
мистецтвознавець М. Біляшівський, і всесвітньо відомий археолог Хвойка,
який відкрив трипільську культуру. Це і Лебединцев, один із засновників журналу
"Старожитності”. І, звісно, допомога меценатів. Так, родини Ханенків,
Терещенків допомагали у створенні музею власними колекціями.
Національний музей історії
України – це ще й один з найбільших музеїв, що налічує величезні фонди, більш
як 600 тисяч одиниць збереження і дійсно вважається найбільшою скарбницею.
Значна частина його колекцій зберігається в Музеї історичних коштовностей
України, який відкритий у Києві в 1969 р. як філія історичного музею. Міститься
він у так званому Ковнірському корпусі Києво-Печерського історико-культурного
заповідника. Серед експонатів – золоті та срібні предмети із скіфських курганів
5-4 ст. до н.е., вироби слов’янських і давньоруських майстрів 6-13 ст., витвори
українських та російських ювелірів 16-20 ст., нумізматичний матеріал.
На Україні до 1917 р. було 36
різних музеїв. На кінець 1985 р. в Україні
працювало 174 державних, близько 400 народних музеїв та 8 тисяч – на громадських засадах.
Загалом, сьогодні музейний фонд
всієї України нараховує приблизно 4-5 млн. одиниць збережень. Сюди включені
також і історичні цінності, які складають фонди Чернівецького краєзнавчого
музею.
Чернівецький краєзнавчий музей
засновано в травні 1863 р. любителями природи і старовини на добровільні
пожертвування громадськості. В наш час у цьому найбільшому музеї області –
понад 100 тисяч експонатів. Сьогодні – це своєрідний науково-методичний центр,
який керує роботою всіх державних і громадських музеїв області, в тому числі і
шкільних музеїв. Шкільні музеї сьогодні відіграють велику роль у поповненні та
збагаченні музейного фонду України.
Сьогодні музеї ведуть велику
дослідницьку й виховну роботу; комплектують і вивчають колекції, складають
наукову документацію, забезпечують режим збереження і реставрації музейних
предметів, видають монографії, каталоги, довідники, публікації першоджерел.
Про відношення до музеїв на
сучасному етапі розвитку культури свідчить і той факт, що кожного року все
прогресивне людство світу відзначає 18 травня – Міжнародний день музеїв.
|