Шкільний
музей, його мета і завдання
Положення про шкільний музей визначає його як одну з
форм роботи, спрямованої на розвиток творчої самодіяльності, громадської
активності учнів. Воно реалізується в процесі збирання, вивчення, обробки,
збереження, оформлення та пропаганди матеріалів – першоджерел історії природи і
суспільства, що мають виховну та науково-пізнавальну цінність.
У роботі музею широко
застосовуються різноманітні форми і методи навчально-виховної роботи
(екскурсії, виставки, колекціонування тощо). Шкільний музей, використовуючи їх
комплексно, робить більш ефективними, діловими. Це, звичайно, не означає, що
музей може замінити всі форми навчально-виховної роботи. Кожна з них розв’язує
свої завдання і відрізняється від шкільного музею. Так, виставочна робота має
багато спільного з музейною, але не передбачає постійного збереження
матеріалів. Їй властиві інші методи обробки та експонування матеріалів.
Нарешті, неодмінна ознака
шкільного музею – наявність фонду, оригінальних матеріалів, що відповідають
його профілю. Ця ознака дає змогу відрізнити шкільний музей від будь-якого
іншого шкільного зібрання.
Відмінність між шкільними і
державними музеями полягає в тому, що:
-
територія систематичного збирання експонатів для шкільного музею,
особливо краєзнавчого, менша, ніж для державного; обмежується місцевістю біля
школи, доступною для обстеження силами учнів;
-
глибина і розмах розробки експозиційних тем шкільні музеї значно
поступаються перед державними;
-
шкільні музеї мають обмежені можливості для збереження експонатів, хоч
вимоги в цьому відношенні однакові для всіх музеїв;
-
експозиції шкільних музеїв більш пристосовані для проведення
навчально-виховної роботи;
-
всю роботу в музеї систематично виконують учні під керівництвом
педагогів, за допомогою батьків, громадськості;
-
шкільний музей повинен приділяти більше уваги нагромадженню матеріалів,
що висвітлюють форми і методи його роботи (описи екскурсій, походів по місцях
бойової слави, зустрічей із знатними людьми краю; матеріали краєзнавчих
обстежень).
Шкільні музеї не слід змішувати
з предметними кабінетами, які, згідно з положенням про них, є навчальними
підрозділами школи, укомплектованими чітко визначеним набором навчальних
посібників, технічних засобів навчання, спеціальними меблями. Тут проводяться
уроки, факультативні заняття, гурткова робота з учнями. Разом з тим шкільний
музей і навчальні кабінети повинні доповнювати один одного.
Поряд із загальними для всіх
музеїв рисами, що виявляються у збиранні, вивченні та популяризації пам’яток
матеріальної і духовної культури, природничо-історичних колекцій, джерел знань
з історії природи та суспільства, які мають велике пізнавально-виховне
значення, для шкільних музеїв властиві деякі особливості, зумовлені їхньою
метою і завданнями.
Загальна мета шкільних музеїв як
однієї з форм освітньо-виховної школи – сприяння успішному виконанню завдань по
вихованню молоді, підготовці всебічно і гармонійно розвинених членів
суспільства.
Виходячи із загальних і
специфічних виховних можливостей шкільних музеїв різних профілів, можна
визначити такі їхні основні завдання:
- формувати в учнів науково-матеріалістичний світогляд;
розвивати творчу самодіяльність
і громадську активність учнів, формувати активну життєву позицію;
- сприяти загальному розвитку і розширенню кругозору учнів, вихованню
в них пізнавальних інтересів, творчих здібностей, дослідницьких нахилів;
прищеплювати вміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися у
стрімкому потоці політичної та наукової інформації;
- розширювати зміст навчально-виховного процесу, забезпечувати тісний
зв’язок його з життям;
- сприяти профорієнтації учнів;
- залучати учнів до активної участі у збереженні і популяризації
серед населення пам’яток матеріальної та духовної культури нашого народу,
охороні природи, вивчення ресурсів країни.
|